יצירת קשר

כיצד דפוסי המחשבה משפיעים על בריאותינו?


לפי תיאוריות טיפול קוגניטיבי רבות, המחשבות ומערכת האמונות שלכם קובעים את הדרך בה אתם רואים את עצמכם ואת העולם סביבכם.

מחשבות ואמונות שמוקרם בפסימיזם יכולים להשפיע לרעה על התחושות שלכם, רגשותיכם, והבריאות הנפשית.

דפוסי המחשבה המזיקים והנפוצים הללו עלולים להוביל להפרעות במצבי הרוח ובמקרים חמורים יותר אף להפרעות חרדה.

הבנת האמונות ההרסניות ודפוסי מחשבה שליליים

על מנת להתגבר על המחשבות השליליות וליצור דפוסי חשיבה חיובית, חשוב להבין את ההגדרות וההבדלים בין שתי התפיסות:

אמונות הרסניות: מערכת האמונות שלכם מורכבת מהשקפת העולם האישית שלכם, גישות שונות, וערכים. האמונות שלכם תמיד עמכם, מעצבות את הדרך שבה אתם רואים את עצמכם והעולם סביבכם. האמונות הנ"ל קובעות לכם את הכישלונות וחוסר הסיפוק.

לדוגמה: אם אתם מאמינים שהערך העצמי שלכם נקבע על ידי הישגים בלבד, אתם תרגישו תחושת מימוש עצמי רק כאשר אתם מצליחים בקריירה שלכם, תשיגו את המטרות שלכם או תגיעו לסטאטוס נחשק.

האמונות ההרסניות מתחלקות לשתי קטגוריות:

1. אמונות תוך אישיות לגבי עצמכם.

2. אמונות בין אישיות לגבי הקשרים שלכם.

האמונות התוך אישיות סובבות סביב נושאים כגון הדחף לפרפקציוניזם, צורך באישור מהחברה והדחף להגיע להישגים.

לעומת זאת, האמונות הבין אישיות עשויות לערבב רגשות אשמה, כניעה ופחד מעימות.

דפוסי חשיבה שליליים: בניגוד לאמונות ההרסניות, דפוסי החשיבה השליליים לא נמצאים תמיד אתכם. במקום זאת, הם רק צפים לפני השטח כאשר אתם מתמודדים עם בעיה.

המחשבות השליליות האלו יבואו לראשכם בעתות של מצוקה או חרדה ויחזקו את האמונות ההרסניות שלכם.

לדוגמה: ייתכן ויש לכם אמונות הרסניות שאתם מוגדרים אך ורק על ידי ההישגים שלכם. אתם מרגישים בסדר כל עוד אתם מצליחים להגיע ליעדים שלכם. אבל, כאשר תתמודדו עם כישלון לא צפוי או מכשול, דפוסי המחשבה השליליים עלולים לגרום לכם לנתח יתר על המידה או להגזים בחומרת המצב, מה שבסופו של דבר עשוי לגרום לחרדות.

במצב כזה, אתם עשויים להתחיל לחשוב מחשבות שליליות כגון תיוג עצמי כ"כישלונות" או להאשים את עצמכם בחוסר ההצלחה. אתם אולי חושבים לעצמכם "אני בחיים לא אצליח" או "זה כנראה לא היה צריך להיות". בחלוף הזמן, המחשבות הללו יכולות לפגוע בדימוי העצמי שלכם ואף לגרום לתסמינים של דיכאון והפרעות חרדה.

להתגבר על דפוסי המחשבה השליליים והאמונות ההרסניות

האמונות האישיות שלנו נרכשות ומתפתחות במהלך חיינו, דבר אשר הופך אותם לקשות לשינוי. בדומה לכך, דפוסי מחשבה הופכים להיות צורת מחשבה רגילה שחרוטה כל כך עמוק בתוכנו שאנו לעיתים אפילו לא מודעים אליהם.

ולמרות זאת, ישנן דרכים לשבור את המחזור הנ"ל של האמונות ההרסניות ודפוסי המחשבה השליליים.

על מנת להתגבר ולהתעלות מעל שני אלו, התחילו בלזהות כאשר בעיות אלו צצות בחייכם.

הסתכלו על חייכם מנקודת מבט אובייקטיבית ונסו לבחון כיצד אתם מגיבים לבעיות שונות: האם אתם מתמודדים איתן פנים אל פנים או שאתם נכנעים למחשבות השליליות ומתחמקים? האם אתם רואים את החיים כמלאי הזדמנויות או שאתם רואים תמיד את חצי הכוס הריקה?

לאחר שתתחילו להכיר את האמונות ההרסניות ודפוסי המחשבה השליליים תוכלו לקחת בחזרה שליטה בכך שתאתגרו אותם.

למשל, אם אתם מרגישים לא ראויים, תשאלו האם באמת אחרים מקבלים אתכם רק כאשר אתם חפים מפגמים ומצליחים תמיד. האם אתם באמת "מפסידנים" אם אתם לא מגיעים לכמות מסוימת של הצלחה? האם אתם תמיד נכשלים ביעדים שאתם קובעים לעצמכם?

המשיכו לריב עם האמונות והמחשבות הללו, והחליפו אותם בחשיבה חיובית יותר ומציאותית יותר.

כאשר אתם מתחילים להתעמת עם ההשקפות השליליות, אתם יכולים להתחיל בלתת תשומת לב לכמה מהמחשבות והאמונות השליליות הם באמת נכונים בחייכם.

במקום להניח שקרה הגרוע מכל, אתם יכולים לחשוב לעצמכם שאתם מרגישים מאוכזבים מכך שלא הצלחתם להגיע למטרה מסוימת, אבל לקבל את העובדה שאתם לומדים וצומחים מתוך הטעויות.

פיתוח אמונות חדשות וצורות מחשבה יידרשו מכם מאמץ נוסף ועקביות. דרך מעקב מתמיד, התעמתות ושקילה מחדש של המחשבות השליליות אתם יכולים "לבטל את הלמידה" שלהן ולשנות אותם לחשיבה יותר מטפחת, מעצימה ומעודדת.

עם הזמן אתם עשויים להיות מסוגלים להזיז את המחשבות והאמונות שלכם אל מחשבות חיוביות יותר ומציאותיות יותר.